Cobra Charlie - Jag kommer tappa det

Har diggat Navid Modiri och Gudarna sen mina korridorsvänner spelade dom för mig första gången. Texterna musiken och stämningen. Nu har Navid även släppt en skiva under artistnamnet Cobra Charlie. Och den skivan går varm här hemma just nu. Texterna är underbart drömska. "Gurgla sista blodet i din mun, som med tandkräm" Försöker man analysera texterna för att se en undermening får man fram olika undermeningar varje gång. Även om du gör det på samma låt flera gånger irad. För det är nutidspoesi till sköna toner. Min absoluta favorit är Skrik om du brinner. För mig beskriver den kaoset i mitt liv just nu och hur snabbt tankarna flyger från det ena till andra. Med refrängen "Skrik när du brinner, skrik om du hinner. Skrik när du brinner, skrik om du hinner. Dom knackar på dörren igen" När jag sitter och lyssnar på den ser jag videon till den framför mig. Även om den inte är gjord. En svartvit video av en tjej som kommer hem full från krogen och mår dåligt så hon sätter sig med ett fotoalbum. Bilderna visar allt från hennes barndom till studenten. På en bild per sida så ser man navids huvud sjungandes texten. I det lugna partiet med bara melodi ser man henne som 5-7 åring dansandes balett i en rosa prinsessklänning på en bilskrot eller ett övergivethus i slowmotion. Så hade jag nog gjort videon. Visst kanske den påminner lite om videon till Information. Men ändå.
En sak man direkt lägger märke till är hur blandningen mellan Navids poesi, nintendosyntarnas melodier och hiphopens tunga beat stämmer bra överens. Nästan varje låt fastar på minnet. Polarna på CS tyckte jag var konstig som sjöng "Döda viskar fåglarna, döda viskar gudarna, döda viska horisonten och det lät så jävla mörkt"
Eller när man kommer på sig själv att viska melodin till Skrik om du brinner.
Sen något som man definitivt lägger märke till är hur Cobra Charlie använder sig av olika filter på pratet. Hur man lägger till robotröst eller en väldigt nersänkt stäma. Antingen älskar man det eller så hatar man det. Det finns inget mellanläge. På både gott och ont.

Hur som helst så är detta ett album jag verkligen rekomenderar. Top 3 låtarna enligt mig är "Skrik om du brinner", "Cornelias blod" och "Döda dom förälskade"

Detta album får 9 öron av 10 möjliga.

Kommentarer
Postat av: .

den är verkligen underbar...
haha, illa, jag är fortfarande hel frälst av cobra charlie så jag kan inte formulerar mig vidare om den skivan. bara det att den finns med i min skivsamlings favoriter^^

2007-11-02 @ 14:26:32
URL: http://emmyppeskow.blogg.se

Välkommen att skriva ner en kommentar, tanke, eller fråga:

Vem där?:
Spara personuppgifter?

Email?: (publiceras ej)

Webadress?:

Skriv i den vita rutan:

Trackback
RSS 2.0